Mam zaszczyt poinformować uczniów Gimnazjum nr 25 i XV Liceum Ogólnokształcącego, że wybory na przewodniczącego SU szkół dla uczniów niedosłyszących, które odbyły się dziś, 30 września 2014 r. wygrał Andrzej Seńczuk, uczeń klasy I liceum. Nowemu przewodniczącemu życzymy wielu sukcesów, a Pawłowi Janzowskiemu, który z zaangażowaniem pełnił tę funkcje przez ostatnie 3 lata składamy podziękowania. Paweł życzymy połamania pióra na maturze.

Opiekun SU p. D. Durowska

MIĘDZYNARODOWY DZIEŃ GŁUCHYCH

28 WRZEŚNIA

 

Święto jest obchodzone od 1958 roku w ostatnią niedzielę września. Utworzyła je Światowa Federacja Głuchych; upamiętnia powstanie organizacji we wrześniu 1951 roku.

Celem obchodów jest zwrócenie uwagi polityków, władz i społeczeństwa na osiągnięcia osób głuchych, na problemy, z jakimi na co dzień się spotykają oraz zapoznanie z Kulturą Głuchych.

Na początek kilka informacji:

Na świecie jest około 70 milionów osób głuchych. Dzięki ciężkiej pracy i niesamowitym zdolnościom adaptacyjnym ludzkiego ciała wiele osób głuchych bardzo dobrze funkcjonuje we współczesnym świecie. Do tego grona należą m. in. postacie historyczne: Ludwig van Beethoven, Francisco Goya, Thomas Edison, a także Halle Berry czy Bill Clinton. Utrata słuchu jest najczęstszym uszkodzeniem narządów czucia. Ponad 275 milionów ludzi na całym świecie cierpi z powodu częściowej utraty słuchu lub głuchoty.

Dlaczego osoby z wadami słuchu mówią mniej wyraźnie lub posługują się gestami rąk (migami?)

Osoby słabosłyszące i niesłyszące mają wady słuchu różnego stopnia,  od bardzo lekkich do ciężkich, z resztkami słuchu lub nawet bez jakiegokolwiek słuchowego kontaktu ze  światem. Dlatego wiele osób mówi niewyraźnie dla słyszących. Stopień zrozumiałości może się poprawić przy bliższym poznaniu takiej osoby i wolniejszej mowie, a aparaty słuchowe  znacznie poprawiają kontakt z osobami słyszącymi, nawet jeśli jest to tylko częściowe wsparcie słyszenia dźwięków.

Osoby niesłyszące wyczuwają rytm i muzykę, dlatego wiele z nich dobrze tańczy a nawet gra na instrumentach.

Głusi uczą się mowy i języka polskiego, zdobywają wiedzę dzięki korzystaniu z aparatów słuchowych i specjalnych metod nauczania oraz porozumiewania się.

Język migowy jest naturalnym językiem osób głuchych, rozprzestrzenionym po całym świecie. Jest to ich język „domowy” ale również oficjalny i urzędowy, w krajach, które przyznały Głuchym prawa mniejszości językowej i kulturowej.  Polska dopiero w ostatnich latach wydala ustawę uznającą prawo do języka migowego w urzędach, nasze prawo pozwala też używać języka migowego w szkołach i takich miejscach, jak teatry, sale koncertowe czy inne miejsca publiczne.

         Czy wiecie, że jeszcze w latach 80-tych w szkołach nie można było używać języka migowego w nauczaniu  dzieci głuchych? A w niektórych szkołach jeszcze teraz niechętnie toleruje się ten język. Czy to sprawiedliwe? Głusi czują się niekiedy dyskryminowani, czyli pozbawiani swoich praw.

Język migowy może zastąpić mowę tym osobom, dla których jest to jedyna droga porozumiewania się.  Małe dzieci w głuchych rodzinach uczą się języka migowego od swoich rodziców i rodzeństwa, tak samo, jak słyszący w swoich rodzinach uczą się mowy ze słuchu. Język migowy  jest bardzo plastyczny i może wyrazić wszystko to, co języki dźwiękowe, nie jest od nich uboższy ani gorszy. Głusi uczą się też języka polskiego i języków obcych, zwłaszcza w piśmie i czytaniu.

Pomyślmy, jak postrzegamy i traktujemy osoby niesłyszące, spotykane w szkole, pociągu czy sklepie. Czy potrafimy wczuć się w położenie kogoś, kto ma problemy komunikacyjne, czy odsuwamy się z lękiem albo zawstydzeniem? A może potrzeba więcej odwagi dla przezwyciężenia niepewności?

W naszej szkole od kilku lat grupa uczniów słyszących uczy się  języka migowego; zachęcamy was do tych zajęć. Uczyliśmy się też śpiewać z towarzyszeniem migów – to bardzo widowiskowo wygląda.

Zachęcamy do oglądania poezji miganej w Internecie; można przeżyć niesamowite wrażenia! Coraz więcej filmów ukazuje się na You Tube, warto je oglądać z tłumaczeniem migowym. Może też znajdą się chętni do udziału w Kole Teatralnym i filmowym razem z niesłyszącymi kolegami?

A 1 października proponujemy zabawę uczniom klas I – sposób na wzajemne poznanie się. Dostaniecie karteczki z alfabetem palcowym i waszym zadaniem będzie się nauczyć palcować swoje imię. Poznajcie jakiegoś niesłyszącego ucznia i poproście o karteczkę – wizytówkę od tej osoby. Każdy, kto zdobędzie wizytówkę, otrzyma plusa od swojego wychowawcy. Ciekawe, jakie będziecie mieli wrażenia. A wszystkim proponujemy poświęcenie jednej godziny wychowawczej Kulturze Głuchych; macie do dyspozycji ciekawe filmy fabularne,  seriale oraz artykuły.

 

organizatorzy M. Żukowska, M. Kurpiel

Już niedługo wybory do Samorządu Szkolnego, a oto króciutki spot prezentujący naszych kandydatów:) Pamiętaj, głosuj!!!

Zobacz spot

OPŁATA ZA OBIADY ZA M-C PAŹDZIERNIK :

70,40 PLN

PŁATNE:

OD DNIA 01.10.2014 DO DNIA 07.10.2014

 ZA NIETERMINOWĄ WPŁATĘ BĘDĄ NALICZANE ODSETKI USTAWOWE!

 W PRZYPADKU DZIECI, KTÓRE MAJĄ ODLICZENIA ZA M-C WRZESIEŃ, PROSIMY  O USTALENIE KWOTY DO ZAPŁATY W SEKRETARIACIE SZKOŁY.