W ramach szkolnego programu ,, Bezpieczny uczeń w bezpiecznej szkole" wychodząc naprzeciw Uchwale Rady Ministrów z dnia 8 lipca 2014 r. w roku szkolnym 2015/2016 podejmujemy działania zmierzające do przeciwdziałania agresji i przemocy ze strony rówieśników, wzmacniania postaw prospołecznych, właściwej reakcji oraz zachowań asertywnych dzieci i młodzieży wobec agresji werbalnej i fizycznej, cyberprzemocy i ksenofobii.  Nadrzędnym celem programu jest wspomaganie uczniów w ich całościowym rozwoju tak, aby byli przygotowani na miarę swoich możliwości do życia w zgodzie z ludźmi i z samym sobą.
  W zakresie programu przewidziano następujące działania:
 

BEZPIECZNY UCZEŃ W BEZPIECZNEJ SZKOLE

ROK SZKOLNY 2015/2016

 

TEMATYKA

PROPONOWANE FORMY DZIAŁAŃ

1. Państwo, prawo, społeczeństwo, obywatel

konserwatorium na wos-ie – konkurs międzyklasowy

 

2. Relacje międzyludzkie

 (dziecko – rodzina, nauczyciel – uczeń, grupa rówieśnicza)

warsztaty psychologiczno – pedagogiczne

ankieta SU kierowana do pierwszoklasistów nt. „Bezpieczeństwo w szkole – moje pierwsze spostrzeżenia”.

Prezentacja multimedialna.

 

3. Bezpieczne zachowanie w domu, na ulicy. Zagrożenia, udzielanie pomocy, obrona konieczna.

 

spotkanie z inspektorem ds. nieletnich, z przedstawicielem Straży Pożarnej, z ratownikiem medycznym

4. Ochrona dóbr osobistych człowieka a przemoc w szkole.

spotkanie z prawnikiem lub kuratorem sądowym, scenki dramowe – jako metoda pracy na godzinach wychowawczych

5. Tytoń, narkotyki, dopalacze – jak się przed tym bronić.

warsztaty z lekarzem toksykologii, konkurs plastyczny

6. Kibole, brokersi, grupy podwórkowe – zagrożenia.

spotkanie z inspektorem ds. nieletnich – 100 pytań do…

 

7. Mój przyjaciel jest inwalidą – jak kształtować postawy akceptujące niepełnosprawność.

 

spotkanie z osobą niepełnosprawną, szkolenie z podstaw  orientacji przestrzennej umożliwiające pomoc niewidomemu, film o niepełnosprawności

 

8. Nie jesteś sam (problem biedy, choroby, sieroctwa społecznego lub          „eurosieroctwa”).

spotkanie z przedstawicielem MOPS – u.

9. Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia.

spotkanie z prawnikiem  lub wyjście do sądu.